KAVRAM TÜRLERİ
Arkadaşlar merhaba. Bugün sizlere kavram türlerinden bahsedeceğim. Kavram Türlerinden bahsetmeden önce kavram kelimesinden bahsedelim.
Kavram; Nesnelerin ya da olayların ortak özelliklerini kapsayan ve bir ortak ad altında toplayan genel tasarımdır.Kavramlar, soyuttur ve gerçek dünyada yoktur. Benzer olan fikirleri, insanları, olayları vs gruplandırmak için kullanılan bir sınıflamadır.(1)
Kavram türleri 5 e ayrılır ;
1)Soyut ve Somut Kavramlar
2) Nesnel ve İlişkisel Kavramlar
3)Üst, Alt ve Bağlantılı Kavramlar
4)Kendiliğinden ve Kendiliğinden Olmayan Kavramlar
5)Günlük ve Bilimsel Kavramlar
2) Nesnel ve İlişkisel Kavramlar
3)Üst, Alt ve Bağlantılı Kavramlar
4)Kendiliğinden ve Kendiliğinden Olmayan Kavramlar
5)Günlük ve Bilimsel Kavramlar
1) Soyut Ve Somut Kavramlar
Soyut Kavramlar ; Benzer özellikleri düşünsel ya da tanımsal nitelik gösteren kavramlardır.
Örn: Mutluluk, saygı göstermek vb.
Somut Kavramlar; Gözlenebilen ( beş duyu organıyla algılanabilen ) kavramlardır.
Örn: Kuş,masa,kare vb.
2)Nesnel Ve İlişkisel Kavramlar
Nesnel Kavramlar; İnsanların kendi çevrelerinde bulunan fiziksel varlık ya da nesneleri sınıflandırmada kullanılan kavramlardır(2)
Örn: araba,pizza,film vb.
İlişkisel Kavramlar; Nesnel kavramlar arasındaki ilişkiyi betimlemek ve çoğunlukla sözel bilgilerden oluşan önermelere verilen isimdir
Örn:Kuvvet:itme,çekme,ivme vb.
3)Üst Alt Bağlantılı Kavramlar
K
K Kavram yapılanması içinde en tepede olan ve en geniş kapsamlılığı gösteren kavrama üst kavram adı verilir.
· Üst kavramların küçük bir bölümünü ya da özel parçasını oluşturan bir alt düzey kavramlara da alt kavram adı verilir.
4)Kendiliğinden ve Kendiliğinden Olmayan Kavramlar
Piaget(1964) kavramaların oluşumuna göre bunları ikiye ayırmıştır.
Kendiliğinden kavramlar, çocuğun düşünme özelliklerini doğrudan yansıtır. Çocuk dünyayı algılayabildiği gibi kadarıyla yorumlar ve kendi mantığıyla açıklamaya çalışır. Örneğin; çocukların kuşlara cik cik, arabalara düt düt, ineklere möö möö ismini takmaları kavramlara verdikleri etiketlerdir.(3)
Kendiliğinden olmayan kavramlar ise, çocuğun genelde yetişkinlerin istediği doğrultuda sergilediği düşünme biçimini gösterir. İneğe, köpeğe yetişkinlerin öğretmeleri doğrultusunda seslenmesidir.
Kendiliğinden kavramlar, çocuğun düşünme özelliklerini doğrudan yansıtır. Çocuk dünyayı algılayabildiği gibi kadarıyla yorumlar ve kendi mantığıyla açıklamaya çalışır. Örneğin; çocukların kuşlara cik cik, arabalara düt düt, ineklere möö möö ismini takmaları kavramlara verdikleri etiketlerdir.(3)
Kendiliğinden olmayan kavramlar ise, çocuğun genelde yetişkinlerin istediği doğrultuda sergilediği düşünme biçimini gösterir. İneğe, köpeğe yetişkinlerin öğretmeleri doğrultusunda seslenmesidir.
Günlük kavramlar, bireyin çevresinde yetişkinleri ile etkileşimi sonucu okul dışında oluşan kavramlardır. Başkaları tarafından amaçlı olarak öğretilmez.
KAYNAKÇA





Hiç yorum yok:
Yorum Gönder